Het consumentenvertrouwen mag dan niet helemaal op zijn best zijn, maar voor de badkamer- en sanitairverkoop in bouwmarkten is dit geen slecht nieuws.
Het consumentenvertrouwen mag dan niet helemaal op zijn best zijn, maar voor de badkamer- en sanitairverkoop in bouwmarkten is dit geen slecht nieuws. Het renoveren van de badkamer kan namelijk behoorlijk prijzig zijn, terwijl het toevoegen van accessoires en kleine meubels al een flinke verbetering kan bieden. Daarnaast rijst de vraag of een conceptmatige aanpak in plaats van afzonderlijke productpresentaties kansen biedt.
Jorrik Zuidema van GAMMA in Dronten merkt op dat consumenten vaak onvoorbereid de winkel binnenkomen. Hoewel ze weten wat ze willen kopen, hebben ze vaak geen idee van bijvoorbeeld de juiste maten. Dit kan resulteren in extra stappen, zoals het terugkeren naar huis om afmetingen op te nemen.
Wim van Lenthe, accountmanager retail bij Bonfix, wijst erop dat recente gebeurtenissen zoals de coronacrisis en mogelijke bezuinigingen invloed kunnen hebben op het renovatiegedrag van consumenten. De middenklasse zou mogelijk moeten bezuinigen, wat kan leiden tot keuzes tussen vakanties en badkamerrenovaties.
Robin van KlusWijs Nijmegen geeft aan dat hoewel het logisch lijkt om met accessoires de badkamer op te knappen, hij deze trend nog niet terugziet in de verkoop. Consumenten vinden het moeilijk om geld uit te geven en geven vaak de voorkeur aan boodschappen in plaats van investeren in huisverbetering.
Henk Tuitert van Praxis Lochem merkt op dat consumenten steeds vaker kiezen voor stapsgewijze aanpassingen in plaats van een complete badkamerverbouwing. Dit kan te maken hebben met financiële motieven en het verminderde consumentenvertrouwen.
Owen Burggraaf van Karwei Boskoop bevestigt dat er een groeiende belangstelling is voor accessoires, maar merkt ook op dat consumenten terughoudend zijn om te investeren. Veel mensen willen klussen in de badkamer liever uitbesteden en maken gebruik van montageservices.
Sander Veneklaas Slots van Hubo Gieteren benadrukt dat zij zowel accessoires verkopen als totale badkamerrenovaties uitvoeren. Hij geeft aan dat financiële onzekerheid niet direct leidt tot meer keuze voor accessoires ten koste van complete renovaties.
Richard Bongers van Praxis Oss Woonboulevard constateert dat consumenten steeds vaker kiezen voor het stapsgewijs vervangen van sanitair in plaats van een complete renovatie. Dit heeft onder andere te maken met het gebrek aan vakmensen en de behoefte aan snelle oplossingen.
Al met al zijn er verschillende trends en kansen waar bouwmarkten op kunnen inspelen, zoals de groeiende interesse in accessoires, de bereidheid van consumenten om zelf kleine klussen uit te voeren en het bieden van montageservices voor wie dit liever uitbesteedt.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl